Speciālais pedagogs: Jolanta Saukante
Konsultācijas izglītojamo vecākiem ceturtdienās no plkst. 14.00 – līdz 17.00.
Saziņa, informācija vai pierakstīšanās uz konsultāciju pa tālruņa nr. 28250028.
Speciālā pedagoga galvenie pienākumi vispārizglītojošajā skolā:
- Sadarbojas ar izglītības iestādes atbalsta personālu, klašu audzinātājiem, pedagogiem un vecākiem, definē izglītojamiem ar speciālām vajadzībām vai mācīšanās grūtībām individualizētus mācību atbalsta mērķus un plāno mācību aktivitātes atbilstoši izglītojamā spējām, interesēm, pieredzei un veselības stāvoklim.
- Konsultē un sniedz skaidrojumus un ieteikumus vecākiem un pedagogiem par konkrēta izglītojamā mācību grūtībām/traucējumiem, esošiem un nepieciešamajiem resursiem prasmju un iemaņu attīstīšanai, mācību materiālu pielāgošanu un individuālas pieejas nodrošināšanu mācību procesā.
- Īsteno individuālas vai grupu korekcijas nodarbības.
- Ievēro konfidencialitāti.
- Palīdz izglītojamiem veiksmīgāk iekļauties mācību procesā.
- Sadarbojas ar valsts un pašvaldību institūcijām izglītojamā interešu pārstāvniecībā
Speciālā pedagoga informatīvā ieteikumu krātuvīte vecākiem
Mācīšanās traucējumi
(Materiālu sagatavojis VISC un tas elektroniski pieejams mājas www.visc.gov.lv)
Ja skolā viss nepadodas tik labi, kā vēlētos, iespējams, ka bērnam ir … mācīšanās traucējumi. Tos izraisa dažādi procesi galvas smadzenēs, kas traucē spēju izprast, atcerēties vai nodot informāciju. Tie izpaužas traucējumos vienā vai vairākos kognitīvajos pamatprocesos – atmiņa, uztvere, uzmanība, do māšana – kas saistīti ar smadzeņu funkciju īpatnībām un var ietekmēt sekmes ikvienā mācību priekšmetā.
Par mācīšanās traucējumiem var liecināt šādas pazīmes:
- grūti koncentrēties un noturēt uzmanību;
- jauc pēc izskata līdzīgus burtus;
- zaudē vietu, kur tikko lasījis;
- runā monotoni, dažas skaņas ne izrunā pareizi,
- slikti izprot lasīto;
- neveikli satver priekšmetus, nevar tikt gala ar pogām, nevīžīgs;
- neskaidrs rokraksts;
- grūti ievērot pareizrakstību, rēķināt u.c.;
- grūti izpildīt instrukcijas.
Ja bērnam konstatēti mācīšanās traucējumi (to var veikt skolotājs logopēds, psihologs, speciālais pedagogs vai pedagoģiski medicīniskā komisija, tad skolā viņam tiks piedāvāti atbalsta pasākumi, bērna spējām pielāgots mācību process, ievērojot bērna pieredzi, prasmes, izziņas procesu īpatnības un veselības stāvokli, kā arī mācību priekšmetu programmās izvirzītos mērķus un uzdevumus. Varam novēlēt veiksmīgu sadarbību ar skolas atbalsta personālu, visiem skolotājiem, lai palīdzētu mācīties un sasniegt dzīves mērķus! Neizdariet pārsteidzīgus secinājumus par bērna diagnozi, tas jāizvērtē speciālistiem rūpīgi viņu iepazīstot!
Mācīšanās traucējumu pamatā var būt:
- Diskalkulija – daļēji zaudētas spējas veikt skaitļošanas darbības. Patiesi traucējumi matemātikā saistās ar matemātisko priekšstatu un prasmju apguves problēmām, kas izpaužas skaitļošanā, reizināšanā, problēmu risināšanā, ģeometrijā, galvas rēķinos, mērījumos, dalīšanā, nepietiekamās zināšanās par skaitļa sastāvu, nepietiekami apgūts matemātisko vārdu (terminu) krājums, nepareizi nosauc skaitļus, neprecīzs priekšstats par ciparu grafisko struktūru.
- Disleksija – specifiski lasīšanas traucējumi, kas no citiem lasīšanas traucējumiem atšķiras ar to, ka ir neiroloģiskas izcelsmes. Tās simptomi var ietekmēt vairākas mācīšanās jomas – lasīšanu, rakstīšanu un pareizrakstību, arī rēķināšanu, nošu apguvi, kustības un pašdisciplīnu, var būt arī nepietiekami attīstīta runa.
- Rakstīšanas traucējumi – daļējs rakstīšanas procesa traucējums, īpašas grūtības ir valodas rakstu formas apgūšanā, parasti izpaužas kā vārda burtu struktūras kropļojumi, burtu aizstāšana, zilbju pārstatīšana, izlaidumi, nepareizas vārda galotnes.
- Hiperaktivitāte – pastāvīgi augsts aktivitātes līmenis, kas izpaužas situācijās, kur tā neiederas un bērns nespēj šo aktivitāti apturēt. Šādu bērnu raksturo pārmērīga aktivitāte, bērns uzvedas tā, it kā viņu darbinātu kāds „motors”, impulsivitāte, uzmanības koncentrēšanas grūtības, viegli novēršama uzmanība, darbības nav mērķtiecīgas, dīdās sēdeklī, nemierīgas rokas un kājas, grūtības rotaļāties klusi, vāja kustību koordinācija.
- Uzmanības deficīta sindroms (UDS) – nopietni traucēta uzmanības koncentrēšanas spēja, šo diagnozi nosaka ārsti. UDS galvenie simptomi: nespēja pie vērst un ilgāku laiku noturēt uzmanību, koncentrēšanās grūtības, iejaucas citu darbībā, nespēj sagaidīt savu kārtu rotaļās, atbild pirms jautājums izteikts līdz galam. Bērns grib būt uzmanīgs, bet viņam tas neizdodas, bieži aizmāršīgs, šķietami neklausās, aizdomājas, uzdevums apnīk dažu minūšu laikā.
Ja bērnam neveicas kādā mācību priekšmetā, tas vēl nenozīmē, ka Jūsu bērnam ir mācīšanās traucējumi, bet iespējams – mācīšanās grūtības, kas ir pedagoģiski, sociāli u.c. apstākļi, kas traucē mācīties un nav saistīti ar medicīnisku diagnozi. Piemēram, bērns nesaprot, ko skolotājs saka, jo nav apguvis valodu, kurā notiek mācības; pārāk ātrs temps mācībās; nevēlēšanās mācīties; bieža skolas neapmeklēšana u.c. Mācīšanās grūtības ir vieglāk pārvaramas, pēc iespējas novēršot traucējošos apstākļus.
* Tikai kopā darbojoties, izzinot un meklējot pareizos risinājumus, mēs varam panākt, ka ikviens bērns mūsu skolā jūtas vērtīgs un atbalstīts un sasniedz savu LABĀKO atbilstoši spējām, pieredzei un vajadzībām.
Liepājas Dzintara vidusskolas speciālais pedagogs Jolanta Saukante